In fiecare an, imi promit mie insami ca voi face pe dracul in patru si voi gasi resurse sa merg in Franta pe 14 iulie, sa vad parada de pe Champs Elisee. Ei, nici anul acesta, din pacate, nu mi-am tinut promisiunea.Asa ca imi voi aminti doar de dragostea mea dintai, Parisul!!!

Am visat ani in sir sa ajung la Paris. De cand ma stiu, de fapt. Abia cand am sarbatorit nunta de argint, am avut destula motivatie si resurse ca sa o fac.

Am fost apoi de multe ori prin Paris, in vizita sau in tranzit de cateva ore si de fiecare data am fost  vrajita de acest minunat oras.Nu m-am plictisit niciodata, nu m-am intrebat ce caut pe acolo, am descoperit mereu ceva nou si intotdeauna am avut un mare regret: ca nu am un rand de picioare de schimb! Pe cele din dotare le-am omorat de fiecare data!

Această prezentare necesită JavaScript.

 

Sederile noastre in Orasul Luminii, lungi sau scurte, s-au invartit inevitabil in jurul Turnului Eiffel. Ca un magnet care nu ni s-a mai dezlipit de suflet, Turnuletul, cum l-a botezat mama mea, ne-a supravegheat atent toate miscarile.

getimage te zi perfect

 

Am cautat cazare intotdeauna cu linie directa a mijloacelor de transport catre turn. Am inceput sau am terminat programul fiecarei zile fie trecand pe la el, fie aruncandu-i o privire dragastoasa. Ne-am orientat in oras dupa pozitia turnului. Ne-am ales restaurantele unde am mancat in asa fel incat sa il putem zari. Oriunde am fost prin oras, privirile noastre il cautau flamande, ca si cum ne-ar fi dat siguranta ca suntem acolo si suntem bine. Pur si simplu , a devenit our best friend in Franta!

Gurile rele spun ca proiectul Turnului a fost controversat de la bun inceput.

Arhitectii Maurice Koechlin,Emile Nouguier si Stephen Sauvestre, angajati ai casei de arhitectura Eiffel&co, i-au  prezentat lui Gustave Eiffel proiectul constructiei ce se dorea a fi un arc de intrare la Expozitia Universala din 1889 din Paris, comemoratoare a centenarului Revolutiei Franceze.

laprc-20tourprc-20eiffelprc-20inaugurareprc-20expozitiaprc-20universalaprc-20deprc-20laprc-20parisprc-20prc-201889_49741900

Seful a cam strambat din nas, dar fiind un baiat destept si smecher, a lansat executia lucrarii in 1887, cumparand totodata si  brevetul constructiei precum si permisiunea de amplasare pe Champs de Mars timp de 20 de ani.

Nimeni nu avea de unde sti ca aceasta constructie pe schelet metalic, considetata de boema pariziana a fi un colos inutil si monstruos, care la vremea respectiva a fost  declarata cea mai inalta constructie a momentului, va face istorie si va naste legende, avand astazi o valoare inestimabila, de peste 450 de miliarde de euro, cu mult peste alte comori ale umanitatii.

paris-roof-tops-expo

 

Constructia s-a inaugurat la 31 martie 1889 si a fost deschisa publicului la 6 aprilie 1889.

Cele 18038 piese metalice au fost imbinate de 300 de muncitori cu ajutorul a 2,5 milioane de nituri metalice.

Zice-se ca Eiffel ar fi preluat tehnologia de constructie dupa o inventie a inginerului roman Gheorghe Panculescu, care presupunea o imbinare a placilor metalice cu ajutorul niturilor, tehnica pe care romanul i-ar fi demostrat-o frantuzului pe doua carute!

Gustave Eiffel ar fi preluat metoda de construcţie în urma unei vizite în România, în perioada 1878-1879, în care a inspectat lucrările la calea ferată Ploieşti-Predeal. Ziarul Flamura Prahovei a scris, în anul 1971, că arhitectul francez i-ar fi adus, ulterior, mulţumiri inginerului român în cartea sa „Communications sur les travaux de la tour de 300 m”.

close-up-eiffel-tower-view

De asemeni, se zice ca otelul din care sunt turnate placile metalice provine de la Uzinele din Resita, dar nici pentru asta desteptul de frantuz nu a lasat vreo dovada!

Inaltimea Preaminunatului este de 324 de metri, incluzand si antena din varf, antena ce s-a dovedit a fi norocoasa pentru Eiffel, intrucat statul francez a considerat ca aceasta prezinta interes strategic in telecomunicatii si asa au renuntat la demontarea turnului dupa cei 20 de ani permisi initial. Dependent fiind de vreme si temperaturile externe, turnul isi modifica  sezonier inaltimea cu cativa centrimetri, datorita dilatatiei placilor metalice.

sommet2-antena

Are o greutate de peste 10000 de tone si odata la 7 ani necesita peste 50 de tone de vopsea pentru intretinere. Ultimul contract de intretinere a fost atribuit unei firme romanesti de alpinism utilitar, care se pare  ca a facut o treaba mult laudata de francezi.

Se estimeaza ca anual cam 7 milioane de turist vin sa caste gurile la Turn. Unii cred ca raman cu ele asa, iar defectul nu  se mai remediaza niciodata. Cele trei nivele ale colosului sunt deschise publicului fara restrictie, primele doua fie pe scari, fie cu lifturile initial hidraulice, acum electrice si rapide, iar ultimul nivel numai cu liftul.

La acest ultim nivel, poti vedea o panorama de 360 de grade a Parisului, cu explicatii si fotografii ale principalelor obiective turistice din fiecare sector.

Iarna, primul nivel  este transformat in patinoar, senzatia pe care ti-o da alunecarea pe gheata cu privirile fie spre Ecole Militair , fie spre Troccadero, fiind absolut senzationala. E drept ca eu m-am uitat mai putin la priveliste, ocupata fiind mai mult cu adunarea batranelor ciolane de pe gheata  ticaloasa, plina de capcane!!!

calyssia-espace-aquatique_8012016112311-patinoir

 

Dupa ce iti revii putin, iti tratezi orgoliul ranit cu o cafeluta si un croissant sau poti servi chiar un pranz sau o cina a la carte in restaurantele de la primul etaj.  Sau poti casca gura la statuile de ceara ale lui Gustave si ale lui Thomas Edison, amintind de vizita acestuia din urma in apartamentul secret de la ultimul nivel al Turnului. Edison a fost profund impresionat de minunata constructie , scriind in cartea de onoare urmatoarele cuvinte:

Biroul-lui-Gustave-Eiffel-din-Turnul-Eiffel-Paris-sursa-turist in Europa

„To M Eiffel the Engineer the brave builder of so gigantic and original specimen of modern Engineering from one who has the greatest respect and admiration for all Engineers including the Great Engineer the Bon Dieu, Thomas Edison.”

Iubesc locul acesta din Paris. Imi place relativa lui simplitate, sugerand ca maretia este de fapt un lucru simplu. Imi place coada de la intare, la fiecare pilon cate una, timp in care poti privi pe  saturate structura metalica de jos in sus, dantelaria metalica coplesindu-te fara drept de apel. Imi place urcatul pe scari, care iti dezvaluie gradual , pe masura de respiratia iti devine mai accelerata, privelistile asupra imprejurimilor. Imi place adierea de vant ce iti rascoleste parul in timp ce te sprijini pe balustardele metalice,privind in departare spre palatele ludoviciene.

6456177_6ddaf4b2-c224-11e6-92ce-2cd01abc5747-1_1000x625-pilier

Dar cel mai mult si mai mult imi place sa privesc turnul intinsa pe iarba din parcul Scolii Militare. Cu mainile sub cap, pierduta in lumea din inima mea, colosul metalic se uita spre mine trufas si invingator, dovada a victoriei omului asupra timpului. Daca privesc seara, tarziu, turnul pare o holograma uriasa, langa care as putea sta toata viata, fara sa ma tem de nimic!

-tour noaptea

Asa ca, dragii mei, indiferent ca va plac sau nu calatoriile, o vizita la Turnul Eiffel este un must see intr-o viata.

Si daca va veti uita cu atentie, veti vedea sus, sus de tot, in coltul din stanga, o bucatica din inima mea, ramasa acolo pentru vesnicie!